Logo
  • gemiddelde temperatuur 28 gemiddelde temperatuur
  • adviesperiode MEI-OKT adviesperiode
  • foto's 13 foto's

Als favoriete tante van twee gezellige mannen van 14 en 12 jaar, kwam ik met het briljante idee (al zeg ik het zelf…) om een paar dagen samen op vakantie te gaan. Mijn zus haakt gezellig aan en daar gaan we dan, op naar Kos! En wat betreft dat Nederlandse tintje… Er wordt heel veel gefietst op het eiland, dus dat zijn ook wij van plan.

Relaxt vertrekken we vanaf Eindhoven Airport waar we bijna voor de deur kunnen parkeren tegen een meer dan prima tarief, en waar de wachtrijen zo kort zijn dat we ruimschoots de tijd krijgen om te ontbijten. Wat een lekker ontspannen begin van deze trip!

Als we aankomen genieten we direct van het heerlijke zonnetje terwijl we wachten op de bus die ons naar SunConnect Kipriotis Aqualand gaat brengen. Door de ligging op een heuvel hebben we een schitterend uitzicht over de baai en het kiezelstrand van Psalidi. Ik kijk ernaar uit om hier van te genieten met een drankje de komende dagen.

Kamikaze van de glijbaan

De jongens kunnen niet wachten om naar het Aqualand waterpark van het hotel te gaan en die enorme glijbanen uit te proberen, maar eerst even langs het winkeltje waar de nodige smeerseltjes met zonnefactor gekocht worden. We strijken neer bij het zwembad en binnen no time hang ook ik in een enorme zwemband en raas naar beneden als een kamikaze piloot. Uiteraard komen we prima terecht in het zwembad en herhalen we dit met veel plezier nog regelmatig in de komende dagen.

Vanaf ons ligbed in de zon zie ik vanuit mijn ooghoek de mascottes Lollo en Bernie voorbij dansen, onderweg naar de kidsclub. De heren in mijn gezelschap hebben echter totaal geen interesse, zij zijn hiervoor al te oud, maar het is schattig om de adoratie op de gezichtjes van de allerkleinste hotelgasten te zien. Onze mannen zijn veelvuldig te vinden in de Teen Lounge bij het zwembad, waar ze gamen met andere kinderen die hier vakantie vieren.

Fietsen naar Kos-stad

We hebben het hotel all inclusive geboekt, maar toch is het leuk om ook eens uit eten te gaan. En gezien je bij ons SunConnect hotel gratis fietsen krijgt besluiten we, als echte Nederlanders, een ritje te gaan maken en een avond in Kos-stad door te brengen. Een heerlijk fietstochtje langs de kustlijn terwijl de zon langzaam ondergaat brengt ons naar het centrum. Het speciaal aangelegde fietspad vertoont hier en daar een scheur of een bobbel, maar dat mag de pret niet drukken. Verder merk je eigenlijk niets meer van de aardbeving van een paar jaar geleden.

Als we langs de haven fietsen zien we de vissersboten aangemeerd liggen, waar druk wordt gewerkt aan de netten en alles klaargemaakt wordt voor vertrek. Morgen gaan ze alweer vroeg op pad om de beste vis binnen te halen. Gefascineerd blijven we even kijken.

Kos stad

We slenteren door het super sfeervolle centrum van Kos-stad. Schattige kronkelstraatjes met overal die typische, witte huisjes met blauwe deurtjes en kleurige bougainville, ik hou d’r van! Gelukkig vinden we de oh zo gewenste voetbaltenues én olijfolie. Vervolgens strijken we neer op een terras en genieten we van overheerlijke Griekse mezes (tapas) en pakken nog even een drankje bij een bar.

Daarna wandelen we langs opgravingen uit vroegere tijden, en een hele oude plataan vernoemd naar de Griekse filosoof en arts Hippocrates. Volgens de legende zou Hippocrates onder deze boom zijn leerlingen hebben onderwezen in geneeskunde.

Als we terug wandelen naar de haven komen we in de zogenaamde ‘Barstreet’ terecht en de jongens zeggen direct dat ze hier zeker terug willen komen met hun vrienden als ze wat ouder zijn… Het wemelt er dan ook van de jongeren die het heel gezellig hebben met elkaar.

- Tekst gaat hieronder verder -

Verkenning van Kos met de huurauto

We willen tijdens dit tripje ook iets verder kijken dan ons hotel en Kos stad, dus huren we een riante auto waarmee we het eiland gaan ontdekken. We leren meer over Hippocrates bij het belangrijkste archeologische monument van het eiland, het Asklepieion. Vernoemd naar (hoe kan het ook anders) de Griekse God der geneeskunde. Dit bekende ziekenhuis uit de Griekse oudheid ligt op een heuvel, vier kilometer ten noorden van Kos stad. Zeer fascinerend om te horen dat de ‘eed’ van Hippocrates nog steeds door artsen wordt afgelegd.

Na dit interessante cultuurbezoekje rijden we verder naar de berg Dikeos waar tegen de zuidelijke helling prachtige groene dennenbossen liggen. We rijden omhoog via de haarspeldbochtenweg naar één van de mooiste dorpjes van het eiland, Zia. We wandelen in dit kleurrijke dorpje door smalle straatjes langs vele souvenirwinkeltjes. Als we een aantal traptreden op zijn geklommen zien we een terras waar de kleuren vanaf spatten met een adembenemend uitzicht over het eiland. Dit is het terras van restaurant The Watermill. Lekker even lunchen! We vragen naar de specialiteit en zitten even later te genieten van een overheerlijke en uiteraard huisgemaakte Moussaka.

Na de lunch rijden we naar het mooie Tigaki strand en wandelen we op blote voeten door de branding voor een mooie afsluiting van de dag. Daar raken we in gesprek met een local over de blauwe vlaggen die we overal bij de stranden zien wapperen. Hij vertelt ons dat Kos de internationale milieuonderscheiding heeft ontvangen voor hun schone en veilige stranden. Toch fijn en leuk om te weten.

Over de blogger

Hanita

Haar nieuwsgierigheid, talenknobbel en oprechte interesse zorgt ervoor dat ze makkelijk contact maakt met de lokale bevolking en andere reizigers.

Lees meer van Hanita

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en volg ons op social media.